تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400 - 20:52
کد خبر : 3232

رونمایی از «جز عشق ندارم هنری»/ آلبومی که از ابتذال دور است

رونمایی از «جز عشق ندارم هنری»/ آلبومی که از ابتذال دور است

 به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، مراسم رونمایی از آلبوم گروه موسیقی «نغمه گردان» به نام «جُز عِشق نَدارم هُنری» در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این مراسم آقایان میرعلیرضا میرعلی‌نقی تاریخ‌نگار موسیقی، محمدجواد عظیمی استاد تخصصی موسیقی در شعر، احسان عبایی و محسن حسینی از اعضای اصلی گروه نغمه گردان و جمعی از

 به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، مراسم رونمایی از آلبوم گروه موسیقی «نغمه گردان» به نام «جُز عِشق نَدارم هُنری» در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این مراسم آقایان میرعلیرضا میرعلی‌نقی تاریخ‌نگار موسیقی، محمدجواد عظیمی استاد تخصصی موسیقی در شعر، احسان عبایی و محسن حسینی از اعضای اصلی گروه نغمه گردان و جمعی از اهالی موسیقی حضور داشتند.

پس از پخش یکی از قطعات آلبوم که ترانه اش را مرحوم تورج نگهبان سروده بود؛ میرعلیرضا علی‌نقی پژوهشگر و مورخ موسیقی با ابراز خرسندی از اینکه پس از مدت‌ها در جمع اهالی موسیقی فاخر و جدی قرار گرفته است، گفت: در شرایطی که تولید آلبوم به صورت فیزیکی و در فضای واقعی بسیار کار دشواری شده خوشحالم که عزیزانی موفق به انتشار اثری شده‌اند که حرف بسیاری برای گفتن دارد و از ابتذال آنچه این روزها در بازار موسیقی رایج شده بسیار بسیار فاصله دارد.

وی اشاره کرد: یادی می‌کنم از پدر معنوی خودم مرحوم تورج نگهبان که طی ۷ سال حضورشان در ایران روز و شب‌های بسیاری با او معاشرت داشتم و هر آنچه به عنوان توشه فکر همراه خود دارم مدیون استاد نگهبان هستم. متاسفانه قدر این مرد بزرگ در طول حیات به شایستگی دانسته نشد و همین مسافرت تورج نگهبان را به مهاجرت تبدیل کرد.

میرعلی‌نقی همچنین با اشاره به اینکه جمع‌آوری آثار تورج نگهبان به من واگذار شده اضافه کرد: تورج نگهبان بیش از هزار ترانه و شعر از سال‌های قبل انقلاب تا آخرین روزهای زندگی داشت که بسیار پراکنده بود. او در سبک‌های مختلف کار کرد و بسیاری از هنرمندان خواننده اشعار وی بودند. او شاعری بود که حتی در حوزه کودک و تبلیغات هم اثر دارد.

قدردانی از یک کار مبتکرانه و نوآورانه

وی درباره آلبوم جدید گروه «نغمه گردان» نیز بیان کرد: در این آلبوم یک کار مبتکرانه و نوآورانه انجام شده است. احسان عبایی کلام مرحوم نگهبان را که در اواسط دهه ۳۰ برای حسین یاحقی ساخته شده بود در موسیقی خود به شکلی زیبا به کار برد. به طوری که می‌توان گفت شعر بر موسیقی خوش نشسته است. از طرفی جمع کردن مجموعه قطعاتی که همه در یک دستگاه باشند جسورانه است. این آلبوم در مایه بیات اصفهان کار شده در صورتی که معمولاً سایر هنرمندان تلاش می‌کنند کارهایی متنوع در یک مجموعه داشته باشند. چنین تدبیری به آلبوم جدید این گروه، ماهیتی فاخر و متفکرانه داده که زاییده موسیقی جدی است.

در بخش بعدی برنامه احسان عبایی با نوای سه‌تار و محسن حسینی خواننده، حضار را به یک قطعه زنده مهمان کردند.

سپس محمدجواد عظیمی دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی و متخصص حوزه موسیقی در شعر روی صحنه آمد و اظهار کرد: باعث خرسندی است که در شرایط این روزگار، دوستان به خلق و آفرینش یک اثر هنری روی آورده‌اند. در وصف احسان عبایی نیز باید بگویم صرف نظر از هنر زیبایش، انسانی مهربان، متین و پرتلاش است. خصیصه‌ای که در رهبران موفق باید وجود داشته باشد.

وی افزود: در گذشته فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خروجی چندان تاثیرگذاری نداشتند چرا که بیشتر بر پایه تئوری مفاهیمی را دریافت می‌کردند و فرصت تجربه و نقد موسیقی به آنها داده نمی‌شد. به همین خاطر خروجی آموزشگاه‌های موسیقی پربارتر از دانشگاهیان بود اما امروزه شاهد فارغ‌التحصیلانی هستیم که از نظر فنی می‌توانند موسیقی را نقد کنند، به چالش بکشند و با تحلیل‌های شان در زمینه موسیقی و ملودی به ارتقای کیفیت این حوزه کمک کنند.

عظیمی بیان کرد: آهنگسازی مقوله‌ای بسیار دشوار است و باید اشاره کنم قطعات مختلف این آلبوم از کیفیت بسیار بالا و متنوعی بهره مند هستند. در تازه‌ترین اثر گروه «نغمه گردان»، آهنگساز در قطعه‌های مختلف موسیقی، وزن و کلام را مورد توجه قرار داده و به این ترتیب بر جذابیت کار خود افزوده است. در عصری که گوش ما مجبور به شنیدن موسیقی و ترانه‌های دم دستی است انتشار چنین آلبومی را باید غنیمت دانست.

پس از پخش قطعه‌ای دیگر از آلبوم «جُز عِشق نَدارم هُنری»، محسن حسینی خواننده نیز در سخنانی با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی و مرحوم محمود یگانه‌پور گفت: متاسفانه این دو عزیز را کرونا از ما گرفت و جامعه موسیقی را داغدار کرد. عزیزانی که سهم بسزایی در شکل‌گیری آلبوم گروه موسیقی نغمه گران داشتند.

در پایان احسان عبایی نیز ضمن یاد این دو مرحوم از سایر کسانی که برای این آلبوم زحمت کشیده‌اند تشکر کرد و با دعوت از سایر اعضای گروه نغمه گران، آلبوم «جُز عِشق نَدارم هُنری» رونمایی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.