تاریخ انتشار : جمعه 5 آذر 1400 - 0:04
کد خبر : 2536

بابک بیات

بابک بیات

بابک بیات نوازنده آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی ایرانی است که بخش بسزایی از حافظه شنیداری مردم ایران با آثار او پر شده است.

بابک بیات در سال ۱۳۲۵ در شهر تهران به دنیا آمد. از سن ۱۹ سالگی در اپرای تهران با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد.  دوست بسیار نزدیک او ایرج جنتی عطایی شاعر و ترانه‌سرا، در زندگی بیات و خانواده‌اش بسیار مؤثر بود.

این دوستی به ساخت ترانه‌های بسیاری از جمله: غریبه، جنگل، بن‌بست، خونه، فریاد زیر آب، علی کنکوری، تپش، خاتون، سایه، خورجین (بانوی شرقی)، فصل بد خاکستری (روح بزرگوار)، سقف،غریبه، هیچ‌کسی مثل تو نبود، طلایه‌دار (ای بزرگ موندنی) و بسیاری ترانه‌های دیگر منجر شد.

بابک بیات موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از فیلم غریبه، بیات موسیقی فیلم‌های خورشید در مرداب، شب آفتابی، فریاد زیر آب، سریال چنگک و …  را ساخت.

بابک بیات بعد از انقلاب با موسیقی فیلم مرگ یزدگرد ساخته بهرام بیضایی را ساخت. وی از سال ۱۳۶۲ موسیقی فیلم‌های نقطه ضعف و ریشه در خون را ساخت.

در سال‌های بعد برای فیلم‌های شاید وقتی دیگر و مسافران ساخته‌های بهرام بیضایی، سریال سلطان و شبان، کشتی آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختی، دست‌های آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شیدا و در حدود ۹۰ فیلم سینمایی موسیقی نوشته‌است. 

آخرین سریالی که وی برای آن موسیقی ساخته‌است سریال ولایت عشق است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.