تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اسفند 1400 - 21:54
کد خبر : 3910

گفت وگو با سلمان سلیمانی دوتارنواز موسیقی مقامی خراسان به بهانه حضورش در جشنواره فجر

صادق غفوریان / پایگاه خبری و تحلیلی موسیقی خراسان

از خاطره خوش اجرا تا گلایه از همشهریانم

از خاطره خوش اجرا تا گلایه از همشهریانم
جشنواره سی وهفتم بین المللی موسیقی فجر نیز همچون دوره های پیشین، از دوتار خراسان در بخش غیر رقابتی میزبانی کرد و با صدا و نوای دلنشین این ساز و آواز تاریخی، لذت هنر و فرهنگ دیرپای نواحی و مقامی را به مخاطبان خود چشاند. گروه «مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی» به سرپرستی، آهنگسازی و دوتارنوازی «سلمان سلیمانی» و آواز استاد «یعقوب تنها» در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر(25بهمن1400)، روی صحنه فرهنگسرای ارسباران پایتخت رفتند و با هنرشان، فرهنگ، تاریخ و تمدن غنی سرحدی شهر تایباد خراسان رضوی را در مهم ترین رویداد موسیقی کشور به نمایش گذاشتند.

ما در پایگاه خبری و تحلیلی موسیقی خراسان پس از بازگشت گروه به تایباد، به سراغ سلمان سلیمانی سرپرست این گروه رفتیم تا از کم و کیف حضور و اجرایشان در این دوره جشنواره بیشتر جویا شویم. سلمان که هنر دوتار خراسان به واسطه پدربزرگ اش زنده یاد استاد نظر محمد سلیمانی از بزرگان موسیقی مقامی خراسان در خانواده اش سابقه ای دیرینه دارد، پیش از این نیز تجربه حضور در دوره سی و چهارم جشنواره موسیقی فجر و دیگر جشنواره ها را در کارنامه دارد. او اکنون در ۳۰ سالگی در شهر خود تایباد ساکن است و علاوه بر پژوهش و نوازندگی در این هنر، به آهنگسازی و ساخت ساز هم مشغول است. سلمان از جشنواره سی و هفتم موسیقی فجر می گوید و از برخی هم گلایه هایی دارد.

جناب آقای سلیمانی ضمن این که جا دارد بابت حضور و اجرای موفقتان در جشنواره سیوهفتم بینالمللی موسیقی فجر به شما تبریک بگوییم، در ابتدا از نحوه شرکت در این جشنواره بگویید. حضورتان در قالب دعوت دبیرخانه صورت گرفت یا با ارسال اثر در فراخوان به جشنواره دعوت شدید؟

در آذرماه همانطور که دبیرخانه اعلام کرد من را به عنوان یکی از دوتارنوازان برتر برای اجرا در جشنواره سی و هفتم موسیقی فجر دعوت کردند که آنجا من به دبیرخانه پیشنهاد کردم که بتوانم برای اجراها از حضور جناب استاد «یعقوب تنها» به عنوان آواز و گروه نوازی هم بهره ببرم. دبیرخانه هم لطف کرده و با این پیشنهاد موافقت کردند و ما در قالب گروه «مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی» در این جشنواره حضور و توفیق یافتیم هنر سرحد را به این جشنواره ببریم و در معرض نگاه و نظر علاقمندان بگذاریم.

چه موارد و مقام هایی را در جشنواره اجرا کردید؟

ما در دو بخش سازی و سازی-آوازی اجراهایی را انجام دادیم. در بخش اول خودم تک نوازی مقام «نوایی» و مقام «مثنوی» از ساخته های جدد بزرگوارم زنده یاد استاد نظرمحمد سلیمانی را اجرا کردم و در بخش دوم مقام «نجما» و مقام «سحرخوانی» یا آواز «شوخوانی» و مقام «هزارگی» را به همراه استاد یعقوب تنها اجرا کردیم.

از کیفیت اجراهایتان راضی بودید؟ توجه و واکنش مخاطبان و رسانه‌های حاضر در سالن نسبت به اجرای شما چگونه بود؟

آنچه بنده در سالن دیدم بسیار مورد استقبال مخاطبان و رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت و پس از آن هم پیام های زیاد مثبت و دلگرم کننده ای دریافت کردم و حتی برخی هم صفحه ام در اینستاگرام نوشتند که در طول اجرا، تمام وقت تحت تاثیر این موسیقی اشک هایشان جاری بوده است. اما متاسفانه مسئله کرونا باعث شده بود سالن فقط با ظرفیت ۳۰ درصد، تماشاگران و مهمان را در خود جای دهد.

جناب سلیمانی، اکنون این سوال مطرح است که با این اجرای موفق و استقبال خوب، آیا دبیرخانه جشنواره برای آینده و پس از جشنواره، برنامه ویژه‌ای مثل ضبط آثار و آلبوم یا اجرای صحنه ای و پژوهشی برای گروهتان تدارک دیده است؟

نه، در این زمینه ها هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و صحبتی نشده و ارتباطی از سوی جشنواره با ما گرفته نشده است.  ضمن اینکه پس از اجرا از مسئولان مرتبط در دبیرخانه جشنواره برای اعطای لوح یادبود و تندیس هم پرسیدیم که اعلام کردند، جشنواره این موارد را در نظر نگرفته است.

امسال جشنواره موسیقی فجر را چگونه دیدید؟ آیا دبیرخانه توانسته بود، به ابعاد مختلف اجرایی توجه کند؟

به نظرم اغلب موارد جشنواره فجر امسال بسیار خوب برگزار شد. اما یک اشکال و ایراد بزرگ وجود داشت که نه تنها بنده و جناب استاد «یعقوب تنها» را بلکه تمامی گروه هایی که از شهرهای مختلف به جشنواره دعوت شده بودند را آزرد. این ایراد هم این بود که ما فقط میهمان یک شبه جشنواره بودیم یعنی دبیرخانه همان یک شبی را که ما روی صحنه اجرا داشتیم برنامه اقامت در هتل را تدارک دیده بود و ما باید صبح فردای آن روز هتل را ترک می کردیم. این موضوع باعث ناراحتی و دلخوری همه گروه‌های شهرستان‌ها شده بود که چرا آنها که این همه راه را از شهرهایشان آمده بودند نتوانستند اجرای گروه های دیگر را هم در روزهای بعد جشنواره تماشا کنند. طبیعتا این جشنواره ها هستند که به عنوان رویدادهای مهم موسیقی کشور، باعث آشنایی اهالی موسیقی با یکدیگر، تبادل نظر و افکار و زمینه‌ساز ارتباطات میان هنرمندان می شود که متاسفانه به دلیل عدم تدارک جشنواره برای اقامت گروه‌ها و تماشای اجراها از آن محروم شدیم.

در سال‌های گذشته بعضا تا سه گروه هم از موسیقی مقامی خراسان به ویژه از دوتارنوازان تربت جام هم به جشنواره دعوت می شدند آیا اطلاع دارید که چرا امسال فقط دو گروه از خراسان رضوی به جشنواره دعوت شد؟

 واقعاً از این موضوعات اطلاع چندانی ندارم. به هر حال این موارد به  رویکردها و سیاست‌های جشنواره بر می گردد که معمولاً ما از آن اطلاع نداریم.

جناب سلیمانی پس از حضور در جشنواره، از شهرتان تایباد چه بازخورد و واکنشی دریافت کردید؟

درباره این موضوع  متاسفانه گلایه بسیار است  که ما به عنوان تنها هنرمندان استان امسال به مهمترین جشنواره و رویداد موسیقی کشور دعوت شدیم اما غیر از رئیس اداره ارشاد تایباد، هیچ بازخورد دیگری دریافت نکردیم. گاهی  یک ورزشکار در شهرمان در استان صاحب رتبه می شود می‌بینیم افراد و ادارت مختلف چندین پرده و بنر تقدیر و تبریک برایش چاپ می‌کنند و مورد استقبال قرار می‌دهند که این اتفاقا خیلی هم خوب است. اما دریغ از یک پیام تقدیر و تبریک برای گروه ما که امسال در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر توانست برای شهر تایباد افتخار این حضور را کسب کند. ما از همشهری های مان انتظار داریم که به فرهنگ و هنر بیش از این توجه کنند. به هر حال آنها باید بدانند که این هنرمندان اند که با هنرشان نام تایباد بزرگ را در همه جای ایران و چه بسا در آن سوی مرزها مطرح می کنند وبه زبان ها می آورند. متاسفانه این بی توجهی هنرمندان را آزار می دهد که چرا با وجود زحمات و خدماتی که برای فرهنگ این شهر متحمل می‌شوند اما کمترین توجه نیز به آنان نمی شود. بله اگر بنده و استاد یعقوب تنها برای کار شخصی و منبع درآمد شخصی مان به یک جشنواره دعوت می شدیم، انتظار توجه و تکریم نداریم اما وقتی به نام شهر تایباد و نام مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی در این جشنواره حضور یافتیم مسئولان وظیفه دارند از این بابت از هنرمندان شهرشان حتی به میزان یک تقدیر خشک و خالی توجه کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.