تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1400 - 17:56
کد خبر : 1925

ساخت یکی از بزرگترین پیانوهای زمینی در اصفهان

ساخت یکی از بزرگترین پیانوهای زمینی در اصفهان

دو جوان طراح ایرانی، به سفارش شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان، یک پیانوی زمینی ساخته‌اند.

1 1 1024x640 - ساخت یکی از بزرگترین پیانوهای زمینی در اصفهان

دو جوان طراح ایرانی، به سفارش شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان، یک پیانوی زمینی ساخته‌اند.

فرید خیری، یکی از طراحان و سازندگان این پیانو می‌گوید: ایدۀ اولیه ساخت پیانوی زمینی از سوی مهندس معطری که امر طراحی و معماری این بخش از  گنجینه موسیقی را بر عهده داشتند به ما داده شد. او به ایسنا گفت: بعد از پذیرش این پیشنهاد با همراهی همکارم احمد بینا، فاز نخست، یعنی تحقیق و پژوهش را شروع کردیم. سپس با بررسی نمونه‌های مشابه خارجی به یک طرح اولیه رسیدیم.

خیری تصریح می‌کند: در گام بعدی نمونۀ اولیه را ساختیم. چند ماه وقت صرف این نمونه شد تا در نهایت به خروجی نهایی پیانو برسیم. این پیانوی زمینی حدود ۹ متر طول دارد و ساخت آن سه ماه طول کشیده است. این پیانو به‌زودی در گنجینۀ موسیقی ارمنیان جلفای نو نصب می‌شود و در مراسمی از آن رونمایی خواهد شد.

به گفتۀ طراح یکی از نخستین های پیانوی زمینی در ایران، ساخت این پیانو دو چالش بزرگ داشته. یکی داشتن تمامی اکتاوها و دیگری قابلیت خاموش شدن. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: اصرار مسئول گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو این بود که پیانو، در حد امکان پیانوی واقعی باشد. علاوه بر آن تمام اکتاوها با پرده‌ها و نیم‌پرده‌های آن کار کنند. به دلیل همین سخت‌گیری، پیانویی که ساخته‌ایم از معدود پیانوهای زمینی جهان است که در آن هم نت سفید کار می‌کند و هم نت مشکی.

 خیری می‌افزاید: این پیانو قرار است در ابتدای ورودی حیاط گنجینه موسیقی نصب شود.به همین علت باید طوری آن را طراحی می‌کردیم که هم توان بالایی برای تحمل عبور مداوم افراد داشته باشد و هم در مواقعی که کسی از روی آن عبور نمی‌کند، خاموش شود. خوشبختانه این چالش را هم با موفقیت پشت سر گذاشتیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.