تاریخ انتشار : یکشنبه 17 بهمن 1400 - 15:14
کد خبر : 3804

اولویت های رئیس جدید انجمن صنفی موسیقی خراسان رضوی

صادق غفوریان - موسیقی خراسان

تعامل سازنده بامسئولین استان و تلاش در رفع مشکلات صنفی هنرمندان موسیقی

تعامل سازنده بامسئولین استان و تلاش در رفع مشکلات صنفی هنرمندان موسیقی
انجمن ها و کانون های صنفی در همه دنیا از دیرباز از مهم ترین مراکز مردم نهاد در جهت پیگیری حقوق قانونی صنف ها و مشاغل جامعه بوده اند. در این راستا و بنابر قوانین مصرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سنگ بنای انجمن صنفی موسیقی خراسان رضوی از سال 1378 بنا نهاده شده است که در همه این سال ها فراز و نشیب های متعددی را در مسیر فعالیت های خود تجربه کرده است. اکنون با صدور احکام اعضای هیئت مدیره و رئیس انجمن صنفی موسیقی خراسان رضوی در روزهای اخیر، این انجمن در دوره جدید رسما فعالیتش را آغاز کرد. ما در گفت وگوی پیش رو به سراغ حامد طاهری تهرانیان رئیس جدید این انجمن رفتیم و درباره برنامه و اهداف پیش روی این نهاد صنفی به گفت وگو نشستیم. طاهری که خود از هنرمندان باسابقه موسیقی است و تجربه ریاست انجمن موسیقی اداره کل ارشاد استان را هم در کارنامه دارد، تلاش در رفع مشکلات صنفی و ارتقای سطح معیشتی هنرمندان موسیقی را از اولویت های انجمن در دوره جدید بر می شمارد. گفت وگوی پایگاه خبری تحلیلی موسیقی خراسان اینک پیش روی شماست.

جناب طاهری ضمن تبریک به جنابعالی بابت انتخابتان به عنوان رئیس انجمن صنفی موسیقی خراسان رضوی و آرزوی موفقیت در این مسئولیت، تقاضا می کنمدر ابتدا این انجمن را برایمان معرفی کنید و بگویید اساسا این انجمن ها قرار است چه فعالیت هایی داشته باشند؟

از شما تشکر می کنم و به مخاطبان ارجمند شما در رسانه موسیقی خراسان عرض احترام دارم. در پاسخ به این پرسش باید بگویم که انجمن صنفی موسیقی خراسان از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرد و طی ادوار مختلف فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. همانطور که از عنوان این انجمن پیداست بیشتر فعالیت آن معطوف به پیگیری مسائل صنفی هنرمندانی است که موسیقی را به شکل رسمی به عنوان یک حرفه و شغل دنبال می کنند. در واقع این انجمن امور صنفی تمامی مشاغل و فعالیت هایی را که در حوزه موسیقی تعریف می شود، پیگیری می کند.

 با توجه به توضیحاتی که ارائه دادید، در یک نگاه کلی آیا انجمن صنفی موسیقی خراسان رضوی را در این ادوار موفق می دانید؟

اگر بخواهم صادقانه به این سوال پاسخ بدهم، باید بگویم که انجمن صنفی موسیقی را در این سال ها چندان نمی توانم موفق بدانم. البته در برخی مقاطع اقدامات مفیدی داشته و تلاش هایی هم صورت گرفته اما به طور کل در سازماندهی هنرمندان و اهالی موسیقی استان که به صورت حرفه ای و رسمی مشغول به فعالیت موسیقی هستند چندان نتوانسته توفیقاتی کسب کند.

فکر می کنید، مهم ترین عامل عدم توفیق انجمن در ادوار پیشین چه بوده است؟

به نظر عوامل متعددی در عدم توفیق این انجمن نقش داشته که یکی از مهمترین ها این است که ما هیچ وقت به موسیقی و شاید به طور کل به هیچ هنری به عنوان یک حرفه و شغل رسمی نگاه نکردیم. معتقدم به این آسیب، فراتر هم می توان نگریست، یعنی عموم جامعه به تخصص و هنر یک هنرمند به عنوان شغل او نگاه نمی کنند و مهم تر این که در برنامه ها و سیاستگذاری های مدیران و بخش های فرهنگی و هنری نیز، «موسیقی» آن طور که باید به عنوان یک حرفه و کسب و کار، جدی تلقی نمی شود و تصور می کنم مشکلات از همین نقطه کلید می خورد. این آسیب در حالی است که ما چنانچه بتوانیم نگاه و رویکرد خودمان و جامعه را به هنر و هنرمند اصلاح کنیم طبیعتاً همچون دیگر صنوف و مشاغل برای تلاش ها، تولیدات و آموزش یک هنرمند حقوق مشروع و قانونی قائل می شویم.

به دیدگاه شما مهم ترین انتظارات اعضای مجمع از رئیس و هیئت مدیره انجمن چیست؟ آیا امکانات و شرایط حوزه موسیقی در استان امکان توسعه فعالیت های انجمن را می دهد؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم، مجدداً بر خودم لازم می دانم از اعتماد اعضای محترم مجمع عمومی انجمن صنفی موسیقی و نیز اعضای محترم هیئت مدیره انجمن به طور ویژه تشکر کنم. اما در پاسخ این سوال باید بگویم هنرمندان موسیقی استان در طی سال ها متحمل بی مهری های فراوانی شده و از بسیاری حقوق قانونی خودشان بازمانده اند. به نظرم در حال حاضر مهم ترین انتظاری که اعضای محترم مجمع از هیئت مدیره انجمن دارند این است که تمام تلاش خودمان را در جهت استیفای حقوق و خواسته های مشروع و قانونی اعضا به کار بگیریم و کوشش کنیم فضای پویاتر و بسترهای مناسب تری را برای کار، تولید، اجرا و آموزش هنرموسیقی در استان فراهم کنیم. معتقدم ما در استان خراسان رضوی به واسطه حضور و فعالیت هنرمندانی بسیار توانمند در گونه های مختلف موسیقی دارای ظرفیت های بالایی در حوزه تولیدات و آموزش هستیم که باید بتوانیم از این فرصت ها به بهترین شکل ممکن بهره ببریم. هر ساله رتبه های برتر جشنواره ها و فستیوال های مختلف در کشور و حتی خارج از کشور سهم هنرمندان موسیقی این خطه هنرخیز است و همین واقعیت نشان می دهد که در بسیاری از حوزه های موسیقی به ویژه در بخش آموزش موسیقی در شمار استان های پیشرو هستیم. بنابراین ما در انجمن صنفی موسیقی استان تلاش خواهیم کرد با توجه به شرایط ویژه ای که در همجواری با مرقد مطهر امام رئوف و مهربان حضرت رضا(ع) در شهر مقدس مشهد و همین طور در سطح ‌خراسان رضوی داریم، تعامل سازنده ای را میان هنرمندان و مسئولان فرهنگی هنری استان و همچنین عموم هم استانی های عزیز ایجاد کنیم.

جناب طاهری به طور مشخص، چه برنامه هایی را برای سه سال پیش رو در دستور کار خواهید داشت که امور صنفی فعالان موسیقی استان در شرایط بهتری قرار بگیرد.

فکر می کنم در ابتدا ما باید از وضعیت موجود به یک شناخت جامع و دقیق تری برسیم. بنابراین در گام نخست، یک بررسی و تحقیق کامل درباره مشکلات و چالش های موجود در حوزه امور صنفی هنرمندان موسیقی را  در دستور کار می گذاریم که بتوانیم با شناخت آن ها، برنامه هایی را برای رفع آن تدارک ببینیم و در واقع پیگیری امور صنفی هنرمندان موسیقی در اولویتمان خواهد بود. متاسفانه در این سال ها بانک اطلاعاتی دقیق و سامان یافته ای از تعداد و حوزه های کاری فعالان موسیقی استان وجود ندارد و همین امر تصمیم گیری و مدیریت این حوزه را با مشکل و چالش جدی روبه‌رو کرده است، لذا سازماندهی این بانک اطلاعات هم در دوره جدید انجمن صنفی موسیقی جزو اولویت ها خواهد بود. به طور قطع، تلاش برای ارتقاء سطح اقتصادی، معیشتی و مهارتی اعضای محترم انجمن هم از مهم ترین رویکردها و برنامه هایمان است که به طور جدی آن را دنبال خواهیم کرد.

در مسیر این برنامه ها و رویکردها گمان می کنید، مهم ترین موانع و به طور کل عمده مشکلات پیش روی انجمن های صنفی چیست؟ شما برای رفع این موانع چه گام هایی خواهید برداشت؟

به نظر من مهمترین موانع فعالیت انجمن صنفی در این سال ها مدیریت سلیقه ای و سنتی و نبود ساختار اداری و تشکیلاتی معین و همچنین نداشتن ارتباط موثر و منظم با سازمان ها و نهادهای مرتبط به امور صنفی و آموزشی موسیقی استان بوده است که امیدواریم با کمک تمامی اهالی موسیقی بتوانیم در رفع این موانع گام های موثری برداریم.

و حرف پایانی شما در این گفت وگو چه خواهد بود؟

معتقدم موفقیت صنفی جدا از تخصص و درجه هنری هر هنرمند در گروی همکاری و تعامل با دیگر هم صنفان و هنرمندان جامعه تحقق پیدا خواهد کرد لذا همین جا از تمامی فعالان و هنرمندان محترم موسیقی در استان خراسان رضوی دعوت می کنم که با همفکری، حمایت و همچنین عضویت در انجمن موسیقی استان به ما و پیشبرد اهداف صنفی و به ویژه به هنر موسیقی کمک کنند.  

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.