تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 20:28
کد خبر : 3419

ماجرای پشت در ماندن «تار ایرانی» در نیشابور و سبزوار

ماجرای پشت در ماندن «تار ایرانی» در نیشابور و سبزوار
پایگاه خبری موسیقی خراسان - ماجرا با بسته ماندن درهای آرامگاه خیام به روی هنرمندان موسیقی «تار ایرانی» آغاز شد و در ادامه طبق آن چه «علی قمصری» آهنگ ساز و نوازنده موسیقی و مدیر پروژه «تار ایرانی» امروز یکشنبه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت، در سبزوار نیز بناهای تاریخی خصوصی و غیرخصوصی به روی ضبط پروژه «تار ایرانی» باز نشد.

به گزارش پایگاه خبری موسیقی خراسان، علی قمصری، آهنگ ساز و نوازنده موسیقی ایرانی، برای پاسداشت موسیقی مقامی سفری هنری را به دور ایران آغاز کرده که در این سفر تارنوازی او در مکان‌های تاریخی با همنوازی نوازندگان و هنرمندان بومی استان‌های مختلف همراه است. قمصری در این پروژه اکنون به خراسان رضوی رسیده و پیش از این نیز برنامه هایی را در برخی شهرها از جمله تربت جام و همنوازی با استاد «عزیز تنها» داشته است. اما پروژه «تار ایرانی» در شهر نیشابور و سبزوار طی دیروز و امروز یکشنبه با مشکلات و حاشیه هایی همراه شد و آن طور که قمصری در صفحه خود نوشته، «شاید تصمیم به حذف ادامه تار ایرانی در خراسان بگیرد».

WhatsApp Image 2021 12 26 at 17.07.52 1 e1640537528217 - ماجرای پشت در ماندن «تار ایرانی» در نیشابور و سبزوار


ماجرا چگونه شروع شد؟
آن طور که از صفحه مجازی علی قمصری بر می آید، روز شنبه، گروه وی که شامل حدود یکصد هنرمند و همراه بوده اند برای ضبط همنوازی تار به آرامگاه خیام مراجعه می کنند که مسئولان آرامگاه از حضور آن ها و اجرای برنامه در این مجموعه جلوگیری و عنوان می کنند که این گروه مجوز ورود ندارند. البته قمصری در صفحه خود این طور نوشت: «متاسفانه با وجود هماهنگی های قبلی، اداره ارشاد نیشابور تصمیم گرفته که حتی جلوی ورود سازها را نیز بگیرد…»

WhatsApp Image 2021 12 26 at 17.07.52 e1640537628817 - ماجرای پشت در ماندن «تار ایرانی» در نیشابور و سبزوار


میراث فرهنگی: مجوزی صادر نشده است
در  پی این اتفاق، رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور که متولی مجموعه تاریخی آرامگاه خیام است، در واکنش به قمصری در صفحه مجازی خود این گونه اطلاع رسانی کرد: «حضور گروه هنرمندان عزیز موسیقی به تقاضای یک شرکت تجاری جهت تهیه تیزر تبلیغاتی بوده، که تا این لحظه (ظهر شنبه) هیچگونه مجوزی از طرف اداره کل ارشاد خراسان رضوی صادر نشده است. لذا به محض صدور مجوزهای قانونی لازم، مساعدت لازم جهت اجرای تیزر تبلغاتی به آن شرکت داده خواهد شد.»

WhatsApp Image 2021 12 26 at 17.07.53 e1640537656551 - ماجرای پشت در ماندن «تار ایرانی» در نیشابور و سبزوار


پیگیری پایگاه موسیقی خراسان از میراث فرهنگی


در عین حال ما امروز یکشنبه به سراغ اعتمادی رئیس میراث فرهنگی شهرستان نیشابور رفتیم و کم و کیف ماجرا را از وی جویا شدیم. اعتمادی به خبرنگار پایگاه خبری موسیقی خراسان گفت: چندی قبل یک شرکت تجاری و نه از سوی آقای قمصری، تقاضایی به میراث فرهنگی نیشابور ارسال شد که در آن خواسته بودند برای تهیه یک تیزر تبلغاتی از محل آرامگاه خیام استفاده کنند که در آن تقاضا نام افراد هم قید شده بود. ما هم طبق روال اداری آن را برای اداره ارشاد ارسال کردیم که اداره ارشاد مجدد ازما خواست که مشخصات افراد و نوع ساز آن ها در نامه به طور جزئی ذکر شود و ما هم آن را برای شرکت مربوطه ارسال کردیم. تا این که روز پنج شنبه گذشته، مدیر شرکت به بنده اعلام کردند که ما روز شنبه برای ضبط به آرامگاه خیام می آییم و چون هنوز مجوز از سوی اداره ارشاد صادر نشده بود، من به ایشان اعلام کردم که به دلیل این که هنوز مجوز صادر نشده، لطفا تشریف نیاورید. روز شنبه بعد از این که گروه در محل حاضر و از ورودشان به آرامگاه ممانعت شد، آقای قمصری به دفتر من آمدند و آن جا گفتند که به ما اعلام شده که مجوز صادر شده است. ظاهرا از طرف آن شرکت یا از ناحیه دیگری به گروه، اشتباها یا عامدا اعلام شده که مجوز صادر شده در صورتی که هنوز مجوزی از سوی ارشاد صادر و اعلام نظر نشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.