تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1400 - 18:08
کد خبر : 3790

گفت‌وگو با کیوان علایی آهنگساز مدرس پیشکسوت موسیقی:

نگار مقدسی / پایگاه خبری تحلیلی موسیقی خراسان

نسل جوان ما «موسیقی خوب» را نمی شناسد

نسل جوان ما «موسیقی خوب» را نمی شناسد
کیوان علایی حسینی آهنگساز و مدرس پیشکسوت موسیقی در مشهد است که بیش از 40 سال در حوزه آهنگسازی، آموزش و تالیف آثار موسیقی قدم زده است. او متولد 1343 و موسیقی را از سال 1357 با سنتور آغاز کرده است. با این هنرمند پیشکسوت در خصوص فعالیت ها و دغدغه‌هایش در زمینه موسیقی گفت‌وگو کردیم که اینک پیش روی شماست. او معتقد است، به دلیل ارائه های نامناسب موسیقی، نسل جوان ما «موسیقی خوب» را نمی شناسد.

جناب کیوان علایی در ابتدا بیشتر از خودتان بگویید و به طور مشخص بفرمایید موسیقی را از چه زمانی آغاز کردید؟

علایی1 e1643726148629 - نسل جوان ما «موسیقی خوب» را نمی شناسد

حرفه موسیقی را از سال ۱۳۵۷ با استاد بهروز شاهیده و با ساز سنتور شروع کردم. تنها ۹ جلسه معلم داشتم و آموزش‌های من در سال‌های پس از آن در زمینه پیانو و آهنگسازی به صورت خودآموخته بوده که تلاش کردم روش‌هایی برای آن ایجاد کنم. در دانشگاه هم رشته تحصیلی ام فیزیک کاربردی و علوم آزمایشگاهی بوده است. در حال حاضر مدرک درجه یک هنری معادل دکترا از طرح خبرگان بی‌مدرک دارم.

از جمله فعالیت‌هایم در زمینه موسیقی ساخت حدود ۵۰۰ قطعه برای رادیوی تهران ضبط شده با ارکستر رادیو و تلویزیون بوده است. مدیریت تولید موسیقی صداوسیمای خراسان رضوی در سال‌های ۸۶ و ۸۷، تدریس موسیقی در حوزه سنتور، پیانو، سرایش و آهنگسازی از سال ۶۰ تاکنون، داوری جشنواره‌های مختلف و نوشتن سمفونی دفاع مقدس بوده است.

می دانیم که جوایز زیادی هم تاکنون کسب کرده اید.

بله. جوایز متعددی در حوزه موسیقی دریافت کردم که از جمله این جوایز هشت دوره جایزه اول آهنگسازی جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما در زیباکنار، دو دوره جایزه ویژه آهنگسازی جشنواره فجر در سال‌های ۸۹ و ۹۲ و یک دوره تقدیر در این جشنواره و همچنین جایزه اول آهنگسازی جشنواره وحدت در تهران بوده است.

جناب علایی با توجه به سال های زیاد حضورتان در عرصه آموزش موسیقی، چه مولفه‌هایی را برای فراگیری موسیقی ضروری می‌دانید؟

معتقدم مهم‌ترین مولفه در زمینه یادگیری موسیقی، عشق است، اگر عشق باشد، استعداد و همچنین تلاش و کوشش نیز وجود دارد. تلاش، کوشش و پشتکار بدون عشق تاثیری ندارد، البته آموزش خوب بسیار موثر است و اگر هنرجویی معلم خوبی داشته باشد، راهش کوتاه می‌شود و راه درست را پیدا می‌کند.

شما خودتان به عنوان مدرس پیشکسوت موسیقی مهم ترین دغدغه‌هایتان در زمینه آموزش  وتدریس موسیقی چه بوده و چه گام هایی برداشتید؟

من به دلیل علاقه زیاد به تدریس، دغدغه ام همواره تدریس و آموزش با کیفیت و خوب بوده است. اینکه چگونه می‌توان هنرجوی موسیقی را خوب، سریع، عمیق و شیرین به موسیقی جذب و کار را برای وی راحت کرد، به طوری که آموزش او کاربردی و متنوع باشد، به همین دلیل تلاش کردم کتاب‌هایی در این زمینه بنویسم که حاصل آن هفت جلد کتاب در زمینه آموزش آهنگسازی جهانی، پنج جلد برای آموزش آهنگسازی مدرن موسیقی ایرانی، دو جلد در زمینه سرایش، کتاب‌های یک جلدی در زمینه پیانو و سنتور و پنج جلد هم رای آموزش هارمونی موسیقی سنتی ایرانی بوده است.

به نظر شما در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات مدرسان موسیقی چیست؟

علایی2 - نسل جوان ما «موسیقی خوب» را نمی شناسد

در شهر مشهد به دلیل شرایط خاص آن، نکات و مسائل بیشتری برای هنرجویان و دانشجویان موسیقی وجود دارد تا برای مدرسان. با توجه به اینکه موسیقی هنری اجرایی است و هر هنرجویی تمایل دارد ثمره کار خود را ببیند و دیگران نیز کار او را مشاهده کرده و مورد ارزیابی قرار دهند، اما به دلیل سیاست‌های کنونی موجود، هنرجویان نمی‌توانند کارهای خود را ارائه دهند و هر هنرمندی مجبور است در خانه کار کند که این  موضوع برای او چندان مسیر تشویق و ترغیب را ایجاد نمی کند.

مشکلاتی برای مدرسان نیز وجود دارد، به طور مثال صلاحیت تدریس، برنامه‌ریزی شده نیست. همچنین  کیفیت‌های تدریس مدرسان مشخص نیست و آن ها رتبه‌بندی نیز نشده‌اند.

وضعیت اقتصادی و معیشتی مدرسان موسیقی را چگونه می بینید؟

با توجه به اینکه کلا دریافتی معلمان در کشور ما پایین است، مدرسان موسیقی نیز جزو این گروه محسوب می‌شوند، بنابراین یک درس موسیقی با وجود ساعت‌های کاری زیاد اما در بخش اقتصادی به جایی نمی‎رسد و از نظر اقتصادی در رفاه نیست.

جناب علایی به نظر شما چگونه می‌توان موانع پیش روی حوزه موسیقی را رفع کرد؟ نقش مسئولان و همچنین فعالان حوزه موسیقی در این زمینه چیست؟

مسئولان به دلیل داشتن امکانات و بودجه می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در رفع موانع داشته باشند و طرح‌های خوبی در این زمینه اجرا کنند. مهم‌تر از همه ارائه موسیقی خوب در صداوسیما است که در حال حاضر به طور مناسب انجام نمی‌شود و خبری از ساخت برنامه‌های تشریحی، توضیحی و جذاب برای موسیقی نیست. شناخت موسیقی خوب به ارائه آن بستگی دارد و زمانی که موسیقی خوب ارائه نشود، چگونه می‌توان انتظار داشت که شنونده‌های معمولی، مخصوصا جوانان که نسل آینده موسیقایی کشور را می‌سازند به این سمت جذب شوند.

جوانان امروز اطلاعی در خصوص موسیقی خوب ندارند. گسترش روزافزون نرم‌افزارهای موسیقی که آن را بسیار ساده و بی‌ارزش و همچنین آهنگسازی‌های رقیق و کم ارزش ارائه می‌دهد و نیز ارائه موسیقی رپ که به دلیل ریتم خاص و مسائل فرهنگی برای نسل جوان جذاب است، ضربه زیادی به موسیقی واقعی وارد می‌کند.

در زمینه رفع موانع در حوزه موسیقی فعالان این حوزه نیز می‌توانند کمک کنند اما باید به آن‌ها اجازه داده شود که متاسفانه این امکان داده نمی‌شود و آن‌ها چنین قدرتی ندارند، حتی زمانی که انتقادی مطرح می‌شود مسئولان توجهی نمی‌کنند. در این سال‌ها دلسوزی‌های بسیاری توسط اساتید بزرگ مطرح شده، اما آن طور که باید واکنش و عکس‌العملی از طرف مسئولان دیده نشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.