تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1400 - 15:52
کد خبر : 1182

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به پایان رسید

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به پایان رسید

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه ٢ آبان ماه در باغ موزه وزیری برگزار شد و طبق اعلام معاون امور هنری وزارت ارشاد، قرار شد دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان برپا شود. به گزارش ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، این برنامه با اجرای مولودی خوانی آغاز شد و

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه ٢ آبان ماه در باغ موزه وزیری برگزار شد و طبق اعلام معاون امور هنری وزارت ارشاد، قرار شد دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان برپا شود.

به گزارش ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، این برنامه با اجرای مولودی خوانی آغاز شد و سپس مدیرکل ارشاد کرمان پشت تریبون قرار گرفت.

محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم گفت: امشب و در شب ولادت پیامبر مهربانی و لبخند در طلیعه طلوعه دلیل خلقت کائنات، شادمان هستیم که صفحه دیگری از کتاب چشنواره موسیقی نواحی ایران را با یکدیگر ورق می زنیم.

وی افزود: در حالیکه با بیم و امید به عقب نشینی ویروس کرونا چشم دوخته ایم کرمان میزبان جشنواره ای بود که تلالو رنگ هایش و طنین ترنم آوازش چند روزی استان و کشور را در برگرفته و فرصتی فراهم ساخته که بعد از ماه های خاکستری کرونا دل به موسیقی اقوام ایرام بزرگ خوش داریم ورنگین کمان رنگارنگ اقوام مختلف کشور را در آسمان شهر کرمان نظاره گر باشیم. با همه سختی ها و چالش ها خوشحالی ما مضاعف می شود وقتی می بینیم نقش ، جایگاه و تاثیر جشنواره موسیقی نواحی هر سال آشکارتر شده و میزان اعتبار خود جشنواره افزون تر می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان بیان گرد: امشب و در پایان دور دیگری از چشنواره موسیقی نواحی مسروریم که چنین جشنواره ای با همه فراز و فرودش به این درجه از کمال و جیگاه رسیده است. این شکوفایی و بالندگی را می توان در همه ارکان پیدا و پنهان جشنواره موسیقی نواحی ایران دید و به آن دل خوش بود. البته طی دو سال گشته و پس از محدودیت های ناشی از کوودی ۱۹ بر پایی جشنواره موسیقی نواحی مورد تردید قرار گرفت. اما به همت تعدادی از هنرمندان و مسولان نگذاشتیم که چراغ جشنواره خاموش شود و در محدودیت های شدید کرونایی بازهم به مدد فضای مجازی و تصاویر و پخش همزمان اجراهای جشنواره در پلتفرم های رایج هنرنمایی هنرمندان موسیقی نواحی ایران پیش چشم مردم ایران و دنیا قرار داد.

مدیر اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ادامه داد: امسال و در دوره ای جدید به رغم محدودیت های کرونایی و با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی بادعوت و میزبانی از حدود هفتاد هنرمند در قالب گروه های برگزیده برپا شد. و خدای بزرگ را شکر می گوییم که توانستیم این مهم را به شکل شایسته ای به گواه نظر هنرمندان شرکت کننده و مخاطبان جشنواره به انجام برسانیم. بی شک بر پایی جشنواره ای با این ابعاد و عظمت جز با همراهی و همیاری دستگاه ها و نهادهای استان میسر نبودکهلازم است از تک تک کسانی که ما را در برپایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران یاری کردند تشکر و قدردانی کنم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود بیان کرد: در پایان انتظار ما و مردم دیار کریمان این است که این برند کرمان با ایجاد و راه اندازی دبیرخانه دائمی در کرمان ماندگار شود. این گونه ما و همه دست اندرکاران جشنواره فرصت تعامل بیشتر و برنامه ریزی هدف مند تر برای ارتقای شاخص های کیفی جشنواره را خواهیم داشت و می شود با طراحی و اجرای برنامه های متعدد و پیوسته ارتباط گسترده تری با اهالی فرهنگ و هنر، استادان و پیشکسوتان و هنرمندان متین موسیقی نواحی سراسر کشورفراهم ساخت.

او تاکید کرد: این خواسته البته نه از سر بیان احساسات بلکه به دلیل برگزاری چهارده دوره جشنواره موسیق ینواحی و تبدیل آن به درختی ثمر ده عنوان می‌شود. بنابراین چشم انتظار می مانیم تا با راه اندازی دبیرخانه جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در کرمان خون تازه ای در رگ های این جشنواره اصیل ، نجیب و هنری دمیده شود.

سپس محمد علی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم در این مراسم با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد موسیقایی در شهر کرمان بیان کرد: خدا را شاکرم به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ و اندیشمند موسیقی ایران افتخار دبیری یکی از مهم ترین رویدادهای موسیقی کشورم را داشته باشم. «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» کلید وصل ما بود و این جشنواره فصلی بود در روییدن و تجلی تنوع اقوام ارزشمند ایران و برخود وظیفه می دانم از همه کسانی که در این دوره پر افتخار دست یاری دادند کمال تشکر را داشته باشم.

وی با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در تهران و کرمان توضیح داد: امروز دوم آبان مصادف با ولادت پیامبر(ص) اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را نظاره گرهستیم. این جشنواره غیر رقابتی اما منسجم در انتخاب ها بر اساس محورهای سنت، اصالت، آفرینش های درون قومی و برون قومی در یک رنگین کمان موسیقایی نظم و تحقق یافت.
مرآتی درباره نحوه انتخاب گروه‌های شرکت کننده در این دوره گفت: معیار ما در این دوره دعوت از هنرمندان نخبه وکمتر دیده شده، نسل جوان و نوجوان که ادامه دهندگان مسیر موسیقی اقوام خودبوده اند، بوده است. قطعا جشنواره امکان دعوت از همه عزیزان و نخبگان موسیقی اقوام را نداشت. اما حضور هفتاد نفر به مثابه نمایندگان رنگین کمان موسیقی ایران عزیز را غنمیت می شماریم.

دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی اظهار کرد: خوشبختانه به همت دولت سیزدم و ریاست محترم جمهوری در تمهیدات واکسیناسیون که به سرعت در حال انجام است، شاهد افق‌های روشنی از بازگشت اجراهای موسیقی اقوام و حمایت از این هنرمندان آسیب دیده از کسانی که به حق از شریف‌ترین اعضای پیکر ایران عزیزمان باشیم.

مرآتی در پایان صحبت های خود یاد و خاطره بانوی لالایی ایران زنده یاد پروین بهمنی را که بیست و نهم مهرماه همزمان با آیین افتتاحیه جشنواره ازدنیا رفت را گرامی داشت.

سرنانوازی احسان عبدی پور در ادامه مراسم فضای متفاوتی ایجاد کرد.

سپس علی زینی‌وند(استاندار کرمان) ضمن خوشامدگویی به هنرمندان اقوام ایران گفت: کرمان، سرزمینی است که از یک کودک عشایری، سردار سلیمانی ساخت و این محصول کرمان عزیز است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران فرهنگی دایره‌اش از ایران کنونی گسترده‌تر است و‌ شعاعش تا چین و هند می‌رود. کسانی که با حوزه اقوام سر و کار دارند، حتما درباره حد و حدود ایران فرهنگی بخوانند. بنده معتقدم اگر فرزندان ما با ایران فرهنگی آشنا شوند با غرور به تاریخ این سرزمین می‌بالند و باز هم سردار سلیمانی‌هایی از این خاک پدید می‌آیند.

استاندار کرمان اظهار کرد: بنده خیلی نگران هستم از اینکه فرزندان ما ذیل فضای مجازی اصالت و هویتشان کمرنگ می‌شود. همه رشادت‌ها، جنگاوری‌ها در دل اقوام است. اما تکه‌تکه شدن، ما را با تهدید هویتی مواجه می‌کند و‌ هنر خودش می‌تواند یک عامل پی باشد.

زینی‌وند تاکید کرد: ما می‌خواهیم، دبیرخانه دایمی این جشنواره حتما در کرمان و این امر تداوم داشته باشد و کرمان سالها میزبان این رویداد جذاب بماند.

سپس مراسم تجلیل از دو هنرمند شاخص موسیقی کرمان با حضور مدیران فرهنگی از کرمان و تهران صورت گرفت. پیروز ارجمند و فواد توحیدی دو هنرمندی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.
توحیدی اظهار کرد: کار خاصی نکردم و همه‌اش وظیفه بوده است اما امیدوارم چراغ این جشنواره همیشه در کرمان روشن بماند.

پیروز ارجمند نیز در مراسم تجلیلش گفت: خوشحالم در جشنواره چهاردهم به بنده لطف داشتند و‌ می‌توانم به عنوان میراث دار در خدمت مردم عزیزم باشم.

سپس نوبت اجرای عاشق علی از آذربایجان رسید.

در بخش دیگری از مراسم، شالویی (معاون امور هنری وزارت ارشاد) در سخنانی گفت: این توفیق را دارم در شهر کرمان باشم که نامش با سردار سلیمانی عزیز ثبت و ضبط شده و گره خورده است. همچنین از برگزارکنندگان این رویداد مبارک تشکر می‌کنم.

او اعلام کرد: من‌ با پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره در کرمان موافقت خود را اعلام می‌کنم؛ کرمان این ظرفیت را دارد که این رویداد را برای همیشه میزبانی کند.

اجرای موسیقی اساتید و پیشکسوتان در بخش دیگری از مراسم صورت گرفت و در نهایت از خان محمد آدینه‌پور ، خداداد زنگشاهی، قدرت‌الله فتحی، عاشیق حسن اسکندری ، هوشنگ کردستانی، محمد شکارچی و بهرام مهر بخش در قالب هنرمندان فعال موسیقی نواحی ایران قدردانی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.