تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1400 - 20:38
کد خبر : 1965

قطعه جان جانان اثر حامد کمالی منتشر شد

قطعه جان جانان اثر حامد کمالی منتشر شد

حامد کمالی هنرمند و گیتاریست فلامنکو از فعالیت هایش می گوید تلاش برای تلفیق موسیقی ایرانی با فلامنکو   در سال های اخیر موسیقی مشهد شاهد تلاش های بسیار هنرمند جوان، حامد کمالی بوده است . این هنرمند ۳۵ ساله که سال هاست  دستی در سبک گیتار پاپ فلامنکو دارد، اخیرا قطعه ای را منتشر

حامد کمالی هنرمند و گیتاریست فلامنکو از فعالیت هایش می گوید

تلاش برای تلفیق موسیقی ایرانی با فلامنکو

 

در سال های اخیر موسیقی مشهد شاهد تلاش های بسیار هنرمند جوان، حامد کمالی بوده است . این هنرمند ۳۵ ساله که سال هاست  دستی در سبک گیتار پاپ فلامنکو دارد، اخیرا قطعه ای را منتشر کرد که همین بهانه ای شد به سراغش برویم. کمالی در سال های اخیر در تهران و مشهد اجراهایی در سبک فلامنکو داشته که در این گفت وگو بیشتر با او، هنر و فعالیتش آشنا می شویم.

آقای حامد کمالی در ابتدا بگویید از چه زمانی موسیقی فلامنکو را شروع کردید و آن را در چه سطحی ادامه دادید؟

  از سال ۷۹ شروع کردم  چند صباحی خودم می نواختم. بعدها با یکی از استادان خوب گیتار به نام منصور رسا آشنا شدم. آشنایی ام با ایشان نقطه عطفی در ادامه زندگی حرفه ای و هنری ام شد.  اما از آنجایی که به سبک فلامنکو و پاپ علاقه زیادی داشتم سعی کردم به صورت تخصصی این دو سبک را دنبال کنم. تمام تلاشم این بوده که فقط در همین سبک گیتار پاپ فلامنکو کار و مراتب آن را طی کنم.

در کنار سبک فلامنکو، به شاخه دیگری هم از موسقی وارد شدید؟

خیر. همانطور که گفتم از سال ۷۹ که سبک گیتار پاپ فلامنکو را تخصصی دنبال می کنم. به سبک‌های دیگر ورود نکردم چرا که معتقدم برای حرفه ای شدن فقط باید یک رشته را دنبال کرد و ادامه داد. قطعا با تلاش می توان به نتیجه های خوب هم رسید. در کلاس های خودم نیز با هنرجویان به این مسئله خیلی توجه دارم. اگر هنرجویی علاقمند به سبک دیگری باشد حتما معلم دیگری را که متخصص آن سبک است معرفی می کنم.

علاقمندم این سوال را از جنابعالی بپرسم که با توجه به خاص بودن این سبک موسیقی، آیا کار حرفه ای در فلامنکو برایتان این زمینه را فراهم آورده که بتوانید اجرا و ارائه عمومی داشته باشید؟

حتما این گونه است، بله من اجراهای متعددی داشتم. چه در خانه هنرمندان، در مراکز مرتبط با اداره ارشاد و همچنین خارج از شهر مشهد نیز کنسرت‌های اینسترومنتال متعددی بزرگزار کردم. بعضا در آن ها سرپرست ارکستر هم بوده ام. 

 می دانم که یک گروه اینسترومنتال هم دارید؟ درباره گروهتان هم برایمان بگویید.


بله، در سال ۸۹ گروه اینسرومنتال آبان را به سرپرستی خودم پایه گذاری کردم که افتخار دارم استاد منصور رسا هم در کنار ما در این گروه هستند.

پس همچنان از جناب استاد منصور رسا بهره می برید؟

بله قطعا این گونه است. من در تمام این سال‌ها که در خدمت ایشان هستم باید عرض کنم که همواره تلاش کردم از حضور ایشان بهره ببرم. به ویژه در اخلاق. البته معتقدم قدر ایشان در جامعه هنری کمتر دانسته می شود. این برای من بسیار دردناک است. نمی دانم چرا ما قدر بزرگانمان را نمی دانیم. آیا حتما باید از دستشان بدهیم که قدرشان را بدانیم.؟! البته دعا می کنیم انشاءالله امثال استاد رسا را خداوند سایه شان سال های سال بر سر موسیقی و هنر این سرزمین مستدام بدارد. به ما هم توفیق بدهد که بتوانیم قدر این عزیزان را بدانیم.

علاقمندم درباره سبک تان در فلامنکو از شما بیشتر بشنوم…

سبک گیتار پاپ فلامنکو تخصص اصلی من است چون من به موسیقی اصیل ایرانی علاقه زیادی دارم. همچنین موسیقی پاپ ایرانی. چون ایرانی هستم این دو سبک را با هم ادغام کردم و سبک اسپانیایی را با موسیقی پاپ ایرانی خودمان تلفیق کردم. در واقع آن سبک را به خدمت موسیقی پاپ ایران گرفته ام.

 میزان اسقبال و گرایش به این سبک موسیقی در کشور ما چگونه است؟

 در این باره باید بگویم که استقبال از این گونه موسیقی خیلی خوب است. من در حال حاضر هنرآموزان خیلی خوبی دارم. آن ها می دانند از موسیقی چی می خواهند و همان را ادامه می دهند و تلاش می کنند در آن سبک موفق باشند.

  در انتها درباره قطعه ای که اخیرا ساختید برایمان بگویید.

 قطعه پاپ فلامنکو « جان جانان » از ساخته های خودم است و با همنوازی نوازنده چیره دست کاخن جناب آقای « امیر اثنی عشری » اجرا شد. چنانچه گفتم که چون به موسیقی ایرانی بسیار علاقمند هستم در صدد این هستم که این قطعه را به زودی با چند نوازنده چیره دست موسیقی ایرانی خراسان همچون تار و سه تار و سازهای ضربی ایرانی تلفیق کنم. باتوجه به اینکه برادرم میلاد کمالی تنظیم کننده و تهیه کننده موسیقی است، امیدواریم بتوانیم این قطعه را تنظیم جدید کنیم. همچنین با مجوزی که از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نمودیم و در دفتر موسیقی و کتابخانه ملی ایران به ثبت رسیده امیدوارم انشاءالله این قطعه در ماه‌های آینده به صورت تلفیقی از موسیقی ایرانی و اسپانیایی منتشر بشود. آرزو می کنم که مورد قبول علاقمندان به موسیقی هم قرار بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.