تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 19:49
کد خبر : 2909

انتقاد نادر مشایخی از وضعیت آموزش:

هفتاد سال است یک کتاب را به هنرجویان موسیقی آموزش می‌دهیم

هفتاد سال است یک کتاب را به هنرجویان موسیقی آموزش می‌دهیم
نادر مشایخی موسیقیدان و رهبر ارکستر گفت: موسیقی در حال حاضر ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است. اما در ایران شیوه آموزش موسیقی هیچ تغییری نکرده است. ۷۰ سال است یک کتاب را به هنرجویان آموزش می‌دهیم!

نادر مشایخی موسیقیدان و رهبر ارکستر گفت: موسیقی در حال حاضر ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است. اما در ایران شیوه آموزش موسیقی هیچ تغییری نکرده است. ۷۰ سال است یک کتاب را به هنرجویان آموزش می‌دهیم!. درحالیکه هنرجویان امروزی بسیار تغییر کرده‌اند و ما باید بینارشته‌ای فکر کنیم. به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، وی که در بیست و دومین برنامه «آهنگ» سخن می گفت، افزود: موسیقی در حال حاضر ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است. اما در ایران شیوه آموزش هیچ تغییری نکرده است. ۷۰ سال است یک کتاب را به هنرجویان آموزش می‌دهیم. درحالیکه هنرجویان امروزی بسیار تغییر کرده‌اند و ما باید بینارشته‌ای فکر کنیم.

این دیگر به بخشی از فرهنگ ما تبدیل شده است. نسل امروز شناختی فکر می‌کند و مشاهده و آگاهی‌اش از جهان بینارشته‌ای است. بنابراین باید متدهای آموزش موسیقی را با ویژگی آن‌ها هماهنگ کنیم تا نسبت به آموزش شعف و هیجان داشته باشند. 

دانشگاه و موسیقی

مشایخی در پاسخ به این سوال که چرا آهنگسازان و مدرسان موسیقی در محیط‌های غیر دانشگاهی نیز به سراغ روش‌های نوین و کتاب‌های جدید برای آموزش نمی‌روند؟، گفت: علتش در این است که ما متاسفانه نرم و استانداردی را در نگاه خودمان پیدا کرده‌ایم که به سراغ تغییرش نمی‌رویم. ما بینارشته‌ای فکر نمی‌کنیم. باید وقت زیادی صرف موسیقی کرد و حتی شکست خورد و باز هم ادامه داد. ما یک مدرسه موسیقی راه‌اندازی کرده‌ایم و علت عنوان مدرسه برای من جامعیت «درس دادن» نسبت به عنوان «آموزش دادن» است.

در واقع کار ما در ابتدا با شنیدن در این مدرسه آغاز می‌شود. بنایمان این است که در این مدرسه هنرجویان دست کم ۱۴ ساعت در هفته زمان صرف موسیقی کنند. هدف من این است که بگویم موسیقی صرفا یک تفریح نیست بلکه یک الزام است. با شنیدن می‌توان آگاهانه‌تر زندگی کرد. موسیقی نوعی از مشاهده نیز هست. این مدرسه دو بخش آموزش کودکان و بزرگسالان خواهد داشت که بخش کودکان با مدیریت مونا رضایی ابتدا قصد دارد کودکان را نسبت به شنیدن موسیقی عادت و آموزش بدهد. بخش بزرگسالان آهنگسازی، نواختن ساز و رهبری و با رشته‌های فرعی دیگر به کار خود ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: هنر زاینده است و پیوسته در جریان. نباید به موسیقی دانشگاهی فکر کرد. دانشگاه کمک چندانی به موسیقی نمی‌کند مگر اینکه راه آهنگسازانه زندگی کردن را هنرجویان از استاد خود بیاموزند. گوش ابزار موسیقی است و در این حوزه باید شنیداری فکر کرد. من با این گزاره که گوش ایرانیان به شنیدن موسیقی خوب عادت ندارد موافق نیستم به نظرم مشکل ما در نحوه آموزش است. باید یکسری رویکردها را در این حوزه تغییر داد. باید به هنرجویان نحوه یاد گرفتن را آموزش داد. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.