تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 دی 1400 - 14:22
کد خبر : 3354

با صحبت هایی از فاطمه معتمدآریا و حسین علیزاده

اجرای موسیقی در تالار وحدت آغاز شد

اجرای موسیقی در تالار وحدت آغاز شد
پس از حدود دو سال از آغاز همه‌گیری کرونا، شامگاه چهارشنبه ـ یکم دی ماه ـ سرانجام نخستین کنسرت حضوری به یاد و در گرامی‌داشت درگذشتگان هنر ایران در دوران کرونا در تالار وحدت برگزار شد.

 کنسرت رکوییم موتزارت ، نخستین کنسرت تالار وحدت با حضور مخاطبان بود که به رهبری «بردیا کیارس» و با همراهی «ارسلان کامکار» کنسرت مایستر، «سحر انزلی» رهبر گروه کر هاسمیک کاراپتیان، «مهدی قاسمی» رهبر گروه کر شهر تهران، «میلاد عمرانلو» رهبر گروه کر تنال و نوازندگان و خوانندگان کر ارکسترها برگزار شد.
در بخشی از این مراسم، فاطمه معتمدآریا ـ بازیگر ـ با حضور در نخستین کنسرت حضوری که پس از مدت ها تعطیلی ناشی از کرونا در تالار وحدت برگزار شد، در سخنانی خاطرنشان کرد: راست می‌گویند که دوران هیچ منزلتی به اندازه هنر پایدار نیست؛ به خصوص هنر موسیقی که تاج سر آفرینش است. امشب همه ما اینجا هستیم، تنها به دلیل همتی که این مجموعه موسیقی انجام داده و هیچ هنرِ دیگری، این قدرت را نداشته است.
او با اشاره به بزرگداشت درگذشتگان هنر ایران در دوران کرونا که محوریت اجرای چهارشنبه شب ـ اول دی ماه ـ را تشکیل می داد، تاکید کرد: این همدلیِ امشب ما به دلیل وجود افرادی بوده است که هنرشان تاج سرِ هنر این مملکت است. افرادی که هر پنجه و نوای برآمده از سینه آنها و هر حرکت و فکرشان، جز عشق، مهر و دوستی چیزی در این مملکت نپراکنده است. چیزی که امشب در اینجا (تالار وحدت) اتفاق افتاده است، جدا از ادای احترام به کسانی که عزیزان ما بوده و از دست رفته اند، نشان از همدلی و دوستی ما دارد.

637758498539870731 - اجرای موسیقی در تالار وحدت آغاز شد

این بازیگر سپس اظهار کرد: وقتی در سالن تالار وحدت نشسته بودم، مثل همیشه داشتم به سقف نگاه می‌کردم که این لانه های ریز ریز که دور هم جمع شده، درونش پر از صدای عشق و مهر هنرمندانی است که سال ها اینجا کار کرده و به قول آقای حسین علیزاده اینجا خانه آنهاست. ما در تک تک این لانه ها خانه کرده ایم؛ نه با جسم، بلکه با روح، نگاه عشق و هنرمان و بزرگترین هنری که امشب اینجا توانسته این مجموعه را با هم همدل کند، موسیقی است.
معتمدآریا با طرح این پرسش که چطور می شود، کسی یا کسانی ـ خواسته یا ناخواسته ـ حرف بستن یا شکستن از موسیقی را مطرح کنند، این پرسش را با سوال های دیگر ادامه داد که «مگر ممکن است چنین چیزی؟ مگر ممکن است در این لانه ها، آوا و صدایشان خاموش شود؟».
او سپس چنین پاسخ داد: غیرممکن است. موسیقی چیزی غیر از مهر پخش نمی کند و نکرده است. موسیقی اعتراض می‌کند، از ما درخواست می‌کند و ما را به هم نزدیک می‌کند. چطور می شود که با زدن بر یک پوست دباغی شده صدایی از آن برخاسته شود که همه ما را به شعف آورد یا از یک نوای نی تا عمق وجودش، آدم آزرده و غمگین شود.

ما یک ثروت عظیم در دست داریم

637758500803042203 2 - اجرای موسیقی در تالار وحدت آغاز شد

در نخستین کنسرت تالار وحدت با حضور مخاطبان، همچنین حسین علیزاده، موسیقیدان و نوازنده کشورمان تصریح کرد: چیزی که به نظرم خیلی اهمیت دارد این است که شاید کم کم به حدود نیم قرن می رسد که با مسائلی در موسیقی گریبانگیر هستیم که برای درست شدن و یا پیشنهاد راهی برای حل مشکلات آن، شاید دیر باشد. مثل اینکه بار خودمان را خودمان باید ببندیم. ما یک ثروت عظیمی در دست داریم که آن موسیقی، قلب و عشقمان است.
وسیقی که انتقادهای برخی اهالی هنر و موسیقی را هم به دنبال داشت، یادآور شد: چنین افرادی نمی دانند که این مقام و جایگاهی که دارند ماندگار نیست. خیلی عجیب است که برخی با به دست آوردن یک جایگاه کوچک، حرف های بزرگ بزرگ بزنند و برای مردم و موسیقی تعیین تکلیف کنند.
این هنرمند با اشاره به گرامی‌داشت درگذشتگان هنر ایران در دوران کرونا که محوریت کنسرت چهارشنبه اول دی ماه در تالار وحدت را شامل می شد، خاطرنشان کرد: امشب همه حرف هم را می فهمیم و یک صمیمیت و احترام خاصی داریم که به اینجا آمده ایم. یکی از بهترین اتفاقات این است که از هنرمندان با ابزار خودشان و موسیقی یاد کرد که امشب اجرا می شود. تمام دوستان جوانی که در این ارکستر جمع هستند و بردیا کیارس که همت کرده تا این مراسم انجام شود، برای یک ابراز همدردی و همدلی دور هم جمع شده اند و یک وحدتی شکل گرفته که باید بین هنرمندان باشد.
علیزاده یادآور شد: در هر دوره تاریخی، هر جمعیتی که همیشه با هم متحد بوده اند، ضربه پذیری آنها کمتر بوده است و ما در اینجا پشتیبان بسیار بزرگی به اسم موسیقی داریم. موسیقی برای ما هنرمندان جزو مقدساتمان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.