تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 18:21
کد خبر : 2101

بانوی هنرمند خراسانی: تمرین شرط اصلی موفقیت است

بانوی هنرمند خراسانی: تمرین شرط اصلی موفقیت است

خانم نغمه هدایتی یکی از بانوان هنرمند شهر مشهد و از فعالین حوزه موسیقی بوده و مدیر آموزشگاه نوای صبا است . نغمه هدایتی از سن ۶ سالگی به آموختن سه تار نزد پدر مشغول شد و در نهایت نزد استادانی چون جلال ذوالفنون، مجتبی قیطاقی، رضا شاکری و داریوش اسحاقی مراحل آموزشی خود را

هدایتی 1024x640 - بانوی هنرمند خراسانی: تمرین شرط اصلی موفقیت است
هدایتی2 1024x640 - بانوی هنرمند خراسانی: تمرین شرط اصلی موفقیت است

خانم نغمه هدایتی یکی از بانوان هنرمند شهر مشهد و از فعالین حوزه موسیقی بوده و مدیر آموزشگاه نوای صبا است .

نغمه هدایتی از سن ۶ سالگی به آموختن سه تار نزد پدر مشغول شد و در نهایت نزد استادانی چون جلال ذوالفنون، مجتبی قیطاقی، رضا شاکری و داریوش اسحاقی مراحل آموزشی خود را تکمیل کرد.

خانم هدایتی در سال های اخیر به تربیت هنرجویان و علاقه مندان ساز سه تار مشغول بوده است.

سلام

-سرکار خانم هدایتی فرد لطفا  به عنوان اولین سوال برای خوانندگان پایگاه خبری موسیقی خراسان بفرمایید، ورودتون به عرصه موسیقی چگونه بود و از کجا شروع شد؟

+من کلا در خاندان موسیقیایی متولد شدم. پدر من نوازنده تار و سه تار هستند و به همین علت از زمانی که به یاد دارم سه تار در دستان من بود.

-به نظر شما  وجود خانواده هنرمند و یا هنردوست در تشکیل شخصیت هنری فرزندان تاثیر دارد ؟

+ به هر حال خانواده در رشد و جهت دهی به فرزندان خیلی تاثیر داره. ولی خب باز هم کسانی هستند که این امتیاز رو نداشتند ولی پا به عرصه موسیقی گذاشتند و از بزرگان شدند.

 ولی با داشتن خانواده اهل موسیقی مسیر کوتاه تر میشه و خب خیلی ها هم هستند که با وجود داشتند خانواده اهل موسیقی وارد موسیقی نمیشند، به شرایط و خود فرد بستگی داره.

– آیا به استعداد و توانایی ذاتی در یادگیری موسیقی اعتقاد دارین؟

+بله. درسته که بخش زیادش تمرین هست ولی استعداد خیلی آیتم مهمی هست به شرطی که در ادامه کار تمرین و مومن بودن به کار حفظ بشه و شاید بشه گفت هفتاد درصد کار تمرین هست.

 البته که دربخش هایی مثل آواز اگر استعداد و هوش موسیقیایی نباشه نظرم اینه که نتیجه دلخواه با تمرین زیاد هم شاید میسر نشه، ولی در ساز بخش زیادیش تمرین هست علاوه بر اینکه استعداد هم مهمه.

-از نظر شما بین خانم ها و آقایون استعداد متفاوته؟

+نه هیچ فرقی نداره و نظر منو بخواین الان خانم ها نسبت به قدیم در تمامی عرصه ها فعال تر شدن و حتی خانم ها برای تمرین پر تلاش تر هستند ولی از لحاظ استعداد فرقی ندارند.

 به طور معمول شاید چون خانم ها از لحاظ جسمی ضعیف تر از آقایون هستند، طی دوره های گذشته میدانی نبود که بخوان هنرشون رو نشون بدند ولی امروزه وضعیت خیلی بهتر شده و خانم ها در همه عرصه ها و مخصوصا موسیقی بیشتردیده میشند.

– به نظر شما استفاده از انواع شبکه های مجازی و اجتماعی در موسیقی ایران و مخصوصا برای موسیقی بانوان نقش مخرب یا سازنده ای داشته ؟

+ میتونیم به بخش سازندش از این زاویه نگاه کنیم که دوستانی که توانایی هایی دارن میتونند دراین میدان عرضه کنند و کاملا استفاده مثبت کنند، در حقیقت فضای مجازی مثل یک گالری هست که تو میتونی آثارت رو با همه دنیا به اشتراک بذاری . حالا اینکه چطور قراره بهره برداری بشه و اینکه مثبت یا منفی استفاده بشه به خود شخص برمیگرده. کرونا به همه ما اثبات کرد که دنیا رو به مجازی شدن هست و امیدوارم به جایی نرسه که تمامی دیدارها قطع بشه.

-از نظر شما نقش بانوان برای جذب هنرجوهای خانم تا چه حد میتونه موثر باشه ؟

+خیلی میتونه موثر باشه چون هنرجو ها الگو میگیرند و میتونند همزاد پنداری کنند. من حتی بین هنرجوهای خودم دیدم که دقیقا مسیر من رو ادامه میدند و این برام خیلی جالبه که الگو برداری میکنند.

– شما نقش بانوان در موسیقی مقامی را چطور ارزیابی میکنید ؟

+ من از سمت مادر شمال خراسانی هستیم و از اون سمت تم موسیقیاییم رو گرفتم . از زمانی که بچه بودم یادمه که مادر بزرگم و خاله مادرم صدای خوشی داشتند و تمام نواهای شمال خراسان رو زمزمه میکردند. اکثر زنان اون سمت دستی بر دوتار دارند و اهل خواندن هستند. حالا شما فکر کنید که از نوزادی یک کودک این آوا ها به عنوان لالایی در گوششون توسط مادرش خوانده میشه و بچه با اون بزرگ میشه و ناخودآگاه در نسل بعدی تاثیر میذاره.

– شما به تازگی مادر شدین، ضمن تبریک به شما لطفا بفرمایید که وظایف مادریتون با کارتون تداخل پیدا نمیکنه؟

+ قائدتا الان نسبت به گذشته نمیتونم اونقدر خودمو درگیر کار کنم و زمان کمتری میتونم برای کار بذارم. من حس میکنم اگه کار نکنم و سازی که از بچگی با من بوده رو کنار بذارم ، خودم دچار مشکل میشم و نمیتونم با تمام انرژیم بچه هام رو بزرگ کنم و تواناییم از بین میره.

-به نظر شما مادرها چطور میتونن استعدادهای کودکشون رو از همون سنین کم کشف کنند و فضای پیشرفت رو برای بچه هاشون فراهم کنند؟

+ نظر من رو بخواین بچه درسنین کم خودش نمیتونه تشخیص بده، موسیقی هم نوعی مهارته که علمش باید یاد گرفته بشه و اینجا پدر و مادر هستن که باید به فرزندشون آموزش بدند. این کسب مهارت مثل زبان آموزیه که هر آدمی میتونه به هر حال صحبت کنه، موسیقی رو هم هر انسانی با تمرین میتونه یاد بگیره حالا اینکه در ادامه اون بچه مسیرش چی بشه و علاقش به کدوم سمت بره به خودش بستگی داره.

سرکارخانم نغمه هدایتی خیلی ممنون از محبتتون و وقتی که در اختیار رسانه ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید ، و کلام آخر ؟

+از شما و تمام خوانندگان محترمتون سپاسگزارم 

در آخر بشنوید قطعه “پرستو جان ” را به نوازندگی

سه تار: نغمه هدایتی فرد

تنبک و اودو: نوشین هدایتی فرد

شعر و آهنگ: زنده یاد کاده میرشاهی

خواننده: رامین برمر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.