تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 - 20:00
کد خبر : 3147

«ساخت دوتار» به نام ترکمنستان ثبت جهانی شد

«ساخت دوتار» به نام ترکمنستان ثبت جهانی شد

به گزارش مردم فردا،یونسکو در توضیح این پرونده ترکمنستان نوشت: دوتار یک ساز سنتی و ژانر موسیقی در ترکمنستان محسوب می‌شود. دوتار نوعی ساز با گردنه‌ای بلند، دو زه و بدنه‌ای گلابی‌شکل است که با یک صفحه چوبی نازک پوشانده شده است… دوتار جزء جدانشدنی فرهنگ و موسیقی ترکمن ها به شمار می‌رود و در خوانندگی تمامی

به گزارش مردم فردا،یونسکو در توضیح این پرونده ترکمنستان نوشت: دوتار یک ساز سنتی و ژانر موسیقی در ترکمنستان محسوب می‌شود. دوتار نوعی ساز با گردنه‌ای بلند، دو زه و بدنه‌ای گلابی‌شکل است که با یک صفحه چوبی نازک پوشانده شده است… دوتار جزء جدانشدنی فرهنگ و موسیقی ترکمن ها به شمار می‌رود و در خوانندگی تمامی ژانرهای اصلی موسیقی ترکمن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. موسیقی با استفاده از دوتار به دو نوع موسیقی بدون کلام و موسیقی همراه با آواز تقسیم می‌شود… در ترکمنستان موسیقی دوتار جز ضروری مراسم‌ها، جشن‌ها، جشنواره‌های فرهنگی، گردهمایی‌های عمومی، گرامیداشت‌های ملی و برنامه‌های سرگرم‌کننده محسوب می‌شود.
شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۲ تا ۲۷ آذر) به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.